Nix, nej och hej! Bli inte lurad!

Idag tipsar jag om hur du kan undvika att bli lurad av telefonförsäljare. Självklart luras inte alla som ringer men låter något för bra för att vara sant är det i de allra flesta fall precis så. Fast att du vet det, är det ändå svårt att säga nej när du är oförberedd. Vi vill liksom inte säga nej. Det är roligare och lättare att säga ja. Särskilt om jag tänker att det i alla fall bara är något jag ska prova. Det här vet såklart telefonförsäljningsbolagen.

Hur funkar det?

En gammal vit telefonEtt manus för att sälja via telefon är ofta utformat så att du ska säga ja på ett antal frågor först, att du ska lämna information som säljaren kan använda i sitt fortsatta samtal. Det kan handla om något trivialt de undrar om du har gjort, dricker du kaffe, om du har barn (vilket de redan vet för att det är sådana adresser de har köpt), om du irriterar dig på strumpor som får hål på tån eller om hur vädret ser ut hos dig.

Är målgruppen äldre frågar de gärna om barn och barnbarn samt vad dessa heter. Det underlättar samtalet om den som svarar får prata om något de gillar. Många är ensamma och uppskattar att någon frågar om deras liv. När de väl börjat prata är det inte så svårt att sälja in idén om silverskedar till dessa barnbarn eller rynkkräm och antioxidanter för ett lite mer aktivt liv.

Men är det verkligen tillåtet?

I takt med att färre har fast telefon och istället bara mobiler har också säljandet till mobil ökat. Förra året led integriteten en stor förlust när utredningen om telefonförsäljning valde att konsumenter ska få ”opta” ut inte in. Alltså att det ska finnas någon slags automatiskt samtycke till att bli uppringd samt få sina uppgifter sålda. Vill jag inte får jag aktivt säga nej, välja ut. Vi var många som tyckte att det hade varit bättre med tvärt om, att de som vill vara med anmäler sig (mer än 9 av 10 konsumenter vill inte bli uppringda). Sådär som vi har det i de allra flesta situationer i livet. Istället ska vi ”nixa” våra telefoner.

Vi vet att telefonförsäljningen leder till många tragedier. Det är inte ovanligt att dementa människor får både strump-, underkläds- och kaffeprenumerationer som de vet vad de ska göra av. När du väl har börjat samla på en servis vill du ju gärna ha hela. Dessutom kan ingångna abonnemang vara svåra att bryta, även om du inte har råd. Vi vet också att det inte är ovanligt att personer som till och med säger att de har god man säljs på.

Hittills har det dock ansetts lite dålig stil att sälja till mobiler. Det har funnits en överenskommelse om att låta bli. I veckan kom dock en dom i marknadsdomstolen där konsumentverket förlorade. Det finns ingen lag mot telefonförsäljning. Domen öppnar upp för ännu mer försäljning via mobil.

Hur nixar jag?

Nix-registret var tidigare lite krångligt att komma med i men det är betydligt enklare nuförtiden. Det går också att nixa mobiltelefoner även om många har glömt att göra det. Det är hög tid nu. Du kan nixa alla dina telefoner och du kan faktiskt också se till att du inte får direktadresserad reklam per post också.

Du ringer helt enkelt till nix på 077 228 00 00 från den telefon som du vill ha spärrad. Eller så går du in på webbsidan för adresser mm.

För att spärra din adress i SPAR (de som säljer de flesta adresserna) går du in på deras webbplats här

Tyvärr finns det undantag och företag du någon gång har handlat av eller som du godkänt, t ex genom att skriva upp dig/klickat i en ruta om att de får kontakta dig, får ringa ändå. Dem kan du istället säga till direkt att du vill bli borttagen från deras listor. All form av registrering måste ha tillstånd och dessutom följa personuppgiftslagen. Enligt den har du rätt att veta vad som finns registrerat om dig men även att bli borttagen ur register.

När det inte räcker?

Tyvärr händer det ju att telefonförsäljare fortsätter att ringa även om du har nixat telefonen eller sagt att du inte vill vara med. Här är lite tips på vad du kan göra då:

  1. Säg nej! Det finns berättelser om att telefonsäljare har mixtrat med band för att få det att låta som att du säger ja till något helt annat än det du faktiskt svarat på. Det är troligen mycket ovanligt. Däremot finns den psykologiska effekten av att du när du sagt ja ett antal gånger faktiskt har svårare att säga nej när det väl gäller.
  2. Be att få återkomma! Om det ändå är något som du tycker låter som gjort för dig be då att få återkomma. Fråga om de kan ringa tillbaka en tid som fungerar för dig eller om de kan skicka erbjudandet du just fick via mail eller brev så att du kan få se det tydligt. Att telemarketing funkar beror också på att du får frågan när du är oförberedd men i en miljö där du känner dig trygg. Om de inte kan stå för erbjudandet annat än precis då är det antagligen inte så bra.
  3. Ring till företaget! Det är nästan aldrig företaget själv som ringer. Istället tar de in telemarketingtjänster. Om de är med och skapar irritation kring ens varumärke är det så klart inte kul. De blir ofta glada över att få höra om dina upplevelser och är också dem som kan ta bort dig från registret om du inte längre är kund hos dem.
  4. Anmäl! Att ringa kanske inte är ett brott men vilseledande marknadsföring är det definitivt. Du kan anmäla vilseledande information och fulsälj till konsumentverket. Det är väldigt enkelt faktiskt. Om någon bryter mot din nixspärr kan du också anmäla dit. Telecområdgivarna är också tacksamma för att ta emot eventuella klagomål du har och kan hjälpa dig vidare när det gäller t ex telefonabonnemang.
  5. Ta hjälp! Har du ändå hamnat i en jobbig situation med dyra tjänster du inte vill ha eller skuldsättning kan du alltid ringa till en konsumentvägledare eller till budget- och skuldrådgivarna i din kommun. De erbjuder helt gratis rådgivning och finns till för dig!

Och glöm inte att du faktiskt har rätt att ångra dig! Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra köp som du på distans. Det gäller både webbhandel (inom Sverige) och telefonförsäljning. Du ska alltid få en skriftlig bekräftelse på vad ni kommit överens om. Du har två veckor på dig att säga upp avtalet. Får du ingen skriftlig information är det skäl i sig att häva avtalet, även om det gått längre tid än två veckor.

Eller så klart, när du märker att det är en försäljare, säg Nej och hej och lägg på luren! Du är inte skyldig dem att lyssna!

Annonser

Om Eliot Wieslander

Just another person who wants to help make the world a better place for everyone
Det här inlägget postades i Konsumtion, tips och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s